Halsbrann og sure oppstøt

Lei av halsbrann og sure oppstøt? Det kan være for lite magesyre!

More...

Går du rundt med en brennende følelse i magen når du har spist eller plages med sure oppstøt og halsbrann? Har syrenøytraliserende tabletter og protonpumpehemmere som Somac og Nexium blitt din venn i nøden? 

Da er det stor sannsynlighet for at du har for lite magesyre! Fortvil ikke – dette kan du gjøre noe med og her får du tipsene.

Symptomer på for lite magesyre

Har du noen av disse plagene?

  • Halsbrann (ofte om natta) og sure oppstøt (refluks)
  • Raping, dårlig ånde og belegg på tunga
  • Heshet og irritasjonshoste
  • Flisete negler og hudproblemer
  • Problemer med enkelte mat- og drikkevarer
  • Kvalme i forbindelse med måltid eller når du tar kosttilskudd
  • Magen er oppblåst etter måltider
  • Du føler deg stinn og tung i magen i lang tid etter du har spist
  • Magen er urolig
  • Det veksler mellom diaré og forstoppelse
  • Det er ufordøyet mat i avføringen

Jo flere av disse plagene du har, jo større sannsynlighet er det for at du har problemer med magesyreproduksjon.

Les videre for tips om hvordan du kan bli kvitt plagene!

Hvis du også har andre fordøyelsesplager og lurer på om det er magesyre eller andre ting som kan være problemet, kan du ta min fordøyelses-quiz og få en indikasjon på hva som kan være årsaken til dine plager. 

Hva er magesyre o​​​​g hvorfor trenger vi det?

Magesyreproduksjon er en av magesekkens mange og viktig oppgaver. I denne artikkelen kan du lære mer om magesekken og de andre delene i fordøyelsessystemet.

Hva er magesyre?

Magesyre er saltsyre (HCl) som produseres av celler i magesekkveggen.


Det er rundt 35 millioner av disse cellene, som i tillegg produserer slim, bikarbonat, enzymer, intrinsisk faktor for opptak av B12 og hormoner.

Magesekken

Til sammen blir dette til magesaft som blandes med maten vi spiser og starter nedbrytningen til mindre komponenter. Vi produserer 2-3 liter magesaft pr. dag


Ved normal magesyreproduksjon har innholdet i magesekken en pH på mellom 1,5 og 3. Det er ganske surt!


Det er få ting som ville kommet seg helskinnet gjennom en runde i magesyra. Ikke noe annet sted i kroppen er så surt.


Hvorfor blir det ikke oftere sår i magesekken hvis det er så surt? Det er fordi slimhinnen i magesekken består av glykoproteiner som smører overflaten og beskytter den mot syren slik at veggene i magesekken beskyttes.

Hvorfor trenger vi magesyre?

Grunnen til at det må være så surt er ganske logisk.

Magesekken er et av våre førstelinjeforsvar. Her skal maten desinfiseres og bakterier drepes!


Hvis ikke kan det fort skape problemer og gjøre oss syke. Det vi putter i oss er langt fra sterilt og bakteriefritt.

Magesårbakterien helicobacter pylori er et unntak som kan overleve magesyren og skape magesår.

Magesyre og fordøyelsesenzymer


I tillegg skal maten brytes ned i bitte bitte små komponenter som skal tas opp fra tynntarmen og fraktes videre til celler i hele kroppen via blodet.


Magesyren aktiverer blant annet pepsin, et fordøyelsesenzym som er nødvendig for å bryte ned proteinrike matvarer som kjøtt.


Selv om vi tygger godt er bitene som havner i magen altfor store til å tas opp direkte. Dessuten er det mange som går for slukemetoden istedenfor tygging. Da blir det enda større biter å angripe og det trengs mer magesyre.


Det er ikke så dumt å tygge ordentlig!

Er det ikke for MYE magesyre som er årsaken til halsbrann og sure oppstøt?


Det skulle man tro siden magesyren beviselig blir presset oppover i spiserøret. Da må det vel være for mye?

En forklaring på det er at lukkemuskelen mellom spiserøret og magesekken, som skal forhindre at innholdet i magesekken går feil vei, også er avhengig av nok magesyre for å virke ordentlig. Det vil ikke være helt tomt for magesyre der nede, så derfor vil det som kommer opp kjennes veldig surt ut og gi halsbrann og sure oppstøt.

I tillegg vil nedbrytningen av maten gå langsommere når det er lite magesyre, slik at maten blir liggende i magen lenger enn den burde. Da vil det bli økt varme og fuktighet og økt bakterievekst, som setter i gang en gjæringsprosess.


Og hva skjer da? Du blir oppblåst og kan få et større trykk i magen som gjør at lukkemuskelen ikke klarer å stå imot og mageinnholdet vil presses opp i spiserøret.

Kan det være noen som faktisk har for mye magesyre? Ja, det er det sikkert, og for disse er det sannsynligvis nyttig å bruke medisiner.


Det er uansett greit å være helt sikker på at det er dette som er tilfellet og at man ikke bruker medisiner unødvendig. 

Hvorfor har noen begrenset produksjon av magesyre?

Stress gjør at fordøyelsen nedprioriteres. Energi og ressurser omdisponeres til å håndtere den krisesituasjonen som kroppen mener den er oppe i.


Kortvarig stress gjør ingen stor skade dersom du raskt kommer tilbake til en normalsituasjon. Er du kronisk stressa og «alt og alle» stresser deg, da er det en annen sak. 

Magesyreproduksjonen er et av mange offer for kronisk stress og «stressmage» er en reell tilstand.


For mye sukker og raffinerte karbohydrater i kostholdet fører til at insulinnivået i kroppen øker. Høyt insulinnivå ser ut til å hemme produksjon av magesyre.

Karbohydrater er relativt lettfordøyelige og behovet for magesyre vil gå ned. Samtidig tolker kroppen et høyt insulinnivå som at maten er ferdig fordøyd og at det ikke lenger er behov for magesyre.

Mangel på næringsstoffer kan påvirke magesyreproduksjonen. For å produsere magesyre trenger vi aminosyren histidin, mineralene sink, jod og klor, og vitaminene B1 og B6. Har du mangel på en eller flere av disse, kan produksjonen av magesyre fungere dårlig. 

Salt er en kilde til klor, så hvis du spiser lite salt eller lager det meste av maten fra bunnen av og ikke salter nok, kan dette også påvirke magesyra.


Vi trenger mer salt enn vi tror, men det får være tema for en senere artikkel.


For mye vann til maten tynner ut magesyra. Mange heller nedpå glass etter glass med vann eller annen drikke, men det kan lønne seg å begrense det til et lite glass til måltidet og heller slukke tørsten ordentlig en stund før eller etter.


Mangelfull tygging er noe mange driver med. Dårlig tid og uoppmerksom spising på autopilot kan føre til at altfor store biter skylles ned med vann.


Tygging skal i tillegg sette i gang enzymproduksjon i munnen som skal starte nedbryting av karbohydrater.


God tygging bryter ned maten i mindre komponenter og blander den med spytt og enzymer til en liten ball, slik at transportetappen ned til magen blir friksjonsfri og fin og magesyren får en enklere oppgave.

Hvordan finne ut om du har for lite magesyre

Hvis du har mange av plagene og symptomene som er beskrevet over, er det nok ganske sannsynlig at du har et problem med magesyre.

Det er mulig å teste før du setter i gang med diverse tiltak. Dette er en enkel hjemmetest og ingen vitenskapelig dokumentert metode, men den kan gi en indikasjon på om du har et problem eller ikke.

Natrontesten

Natron er basisk og vil reagere med magesyre. Derfor kan du bruke natron (bikarbonat) til å teste magesyren.


Noen bruker natron for å nøytralisere magesyren som et middel mot halsbrann og sure oppstøt. Det er ikke den bruken vi er ute etter her. Dette er kun en test for å sjekke om du kan ha for lite magesyre.


Testen skal gjøre på tom mage om morgenen. Du får best resultat hvis du gjør testen 3 påfølgende morgener.


1.

Bland en strøken teskje natron i et lite glass vann, rør ut og drikk på tom mage om morgenen.

2.

Hvis du ikke har rapet innen fem minutter, kan det tyde på lav magesyre. Jo lenger tid det tar før du raper, jo dårligere stelt er det!

3.

Hvis du raper eller kaster opp veldig kort tid etter du har inntatt blandingen, kan det tyde på høy magesyre.

Hva hjelper mot halsbrann og får i gang magesyreproduksjonen?

Et kosthold med mindre karbohydrater gir stabilt blodsukker og mindre insulinutskillelse. 


Mat laget fra bunnen av med gode råvarer og ordentlig mineralsalt gir mer næringsstoffer.


Hva som er et optimalt kosthold, kan du lese mer om i denne artikkelen.

Mindre stress både generelt sett og når du spiser, kan være et lurt trekk.


Alt dette vil forbedre både magesyreproduksjon og resten av fordøyelsen. Men noen vil trenge sterkere krutt.


Da kan en kur med magesyretabletter være lurt for å få en kickstart på magesyreproduksjonen og for å dempe symptomene og plagene. Du kan bruke magesyretabletter som fås kjøpt på apoteket, Aciglumin eller bestille Thorne Betaine HCL & Pepsin på iHerb.


Hvis du har hatt dette problemet i lang tid og også har en dårlig slimproduksjon i magesekken, kan det være lurt å starte forsiktig med bitterurter og eplesidereddik, som det står mer om litt lenger ned.

Hvordan gjennomføre en magesyretablettkur


1.

Start med å ta 1 tablett til hvert måltid, rett før du begynner å spise. Hvis dette blir for sterkt for magen, kan du begynne med å ta den når du har spist noe av måltidet.

2.

Hvis du ikke merker noe ubehag, øk dosen med 1 til hovedmåltidet hver 3. dag inntil du får en ”varm” følelse i magen. Da reduseres dosen med 1. Hvis den varme følelsen kommer tilbake etter noe tid, reduserer du dosen ytterligere.

3.

Hvis den varme følelsen aldri kommer, stopper du ved 4–6 tabletter til hovedmåltidet og 2–3 til andre måltider.

Etter 1 til 2 måneder kan du normalt avslutte kuren.

Etter å ha brukt magesyre en periode (og forhåpentligvis fulgt noen av de andre rådene) kan syreproduksjonen ha kommet ordentlig i gang igjen.


Vedlikehold av magesyreproduksjonen

Da kan du gå over til mer naturlige metoder for å vedlikeholde produksjonen, men du kan også bruke magesyretabletter ved behov, f.eks. ved store, fett- og proteinrike måltider. 


For å vedlikeholde god produksjon av magesyre, eller hvis du ikke ønsker å ta magesyretabletter, kan du bruke bitterstoffer og drikke vann med eplesidereddik eller presset sitron.


Det finnes mange urter som inneholder bitterstoffer, f.eks. Bitterstern, som kan kjøpes på helsekosten. 

Å starte dagen med et glass vann med 1 ss. eplesidereddik eller litt presset økologisk sitron er en god vane. 

For de som liker å ta seg en liten akevitt, jägermeister, gammel dansk eller lignende før, til eller etter middagen, kan det kanskje være interessant å vite at urtene i disse har samme effekt og er gamle råd for å fordøye tung og fettrik mat. 

Har du mange av disse plagene som er beskrevet i denne artikkelen og kanskje andre fordøyelsesplager i tillegg, og du har hatt dette en stund? Ta deg en tur til legen. Det kan være greit å sjekke ut at det ikke er noe annet i veien.

Lykke til og ta gjerne kontakt hvis det er noe du lurer på. Jeg håper du nå har kunnskapen som trengs for å si farvel til sure oppstøt og halsbrann for godt!


Kilder:


Aabakken, Lars. (2019, 25. mars). magesaft. I Store medisinske leksikon. Hentet 15. mai 2019 fra https://sml.snl.no/magesaft


Veiersted, J. Magesyre – for mye eller for lite? Helsemagasinet - Vitenskap og fornuft. Publisert 14. oktober 2015; Hentet 15, mail 2019 fra https://vof.no/magesyre-mye-eller-lite/

Vil du vite mer om OptiKosts behandlingsopplegg?

Hos OptiKost får du individuelt tilpasset veiledning via nettet eller på klinikken. Du får også tilgang til et nettbasert kurs som gir deg den informasjonen du trenger underveis.

Følg OptiKost på Facebook

Få nyheter fra OptiKost:
Meld deg på nyhetsbrev

Send e-post til:
annegro@optikost.no

Anne Gro Holten

Jeg jobber som naturmedisinsk ernæringsterapeut i mitt eget selskap OptiKost. Jeg har selv spist meg til bedre helse. Det kan også du få til, og jeg hjelper deg gjerne med det!