Hvordan koke kraft? 

Og hvorfor skal du gjøre det?

More...

Kraft er supermat og kan gjøre underverker for hud, hår, fordøyelse, ledd og muskler. Stikkord: kollagen og gelatin!

Fordelen med å koke kraft selv

Det er enkelt og billig. Supper, sauser og gryter vil smake ekstra godt og du vil neppe gå tilbake til buljongterninger igjen.

Les videre for en gjennomgang av hvordan du koker kraft. Til slutt i artikkelen kommer litt mer informasjon om hvorfor kraft er bra for kropp og sinn.

Hva kan du lage kraft av?

Du kan bruke kylling, høne, fisk, skalldyr, storfe, lam, svin og vilt. Fremgangsmåten er den samme, men tiden den skal koke er forskjellig:

  • Kylling, kyllingføtter og høns: 6-30 timer
  • Storfe og vilt: 12-72 timer
  • Fisk og skalldyr: 1-3 timer

Hvor mye bein trenger du? Det avhenger av kjelen du skal bruke og hva du skal koke på eller i. 

Jeg har en 10 liters kjele jeg pleier å bruke når jeg koker kraft. Oppi den går det 3 ikke altfor store økologiske høner og 10-15 kyllingføtter i bunnen. 

Jeg foretrekker å lage en nøytral kraft uten grønnsaker og urter. Da kan jeg "dra" den i de smaksretningene jeg vil når jeg bruker den i supper, gryter og buljong. Noen pepperkorn er det eneste jeg pleier å tilsette.

Men det er ikke noe i veien for å tilsette grønnsaker hvis man ønsker det. Løk, gulrot, sellerirot og laurbærblad er vanlig å bruke.

Når jeg koker på bein fra vilt eller storfe, har jeg litt eddik oppi først og lar det stå noen timer før jeg setter i gang. Det gjør at porene åpnes og mineralene lettere trekkes ut. 

Hønse- og kyllingfotkraft

Dette har blitt en favoritt. Økologiske frosne høner har kommet tilbake i butikkene til en billig penge, og man kan få tak i frosne kyllingføtter i løsvekt. 


Du synes kanskje det høres ekkelt ut med kyllingføtter? Ja, det er litt rart den første gangen, men det kommer du over. Med kyllingføtter blir kraften ekstra rik på gelatin. Du kan selvfølgelig lage uten, hvis du foretrekker det. 

Fremgangsmåte

1. Legg kyllingføttene i bunnen av kjelen og hønene oppå. I dette eksempelet er det hele høner med kjøtt jeg har brukt, men du kan også bruke høne- eller kyllingskrog.



2. Fyll på med kaldt vann til alt er dekket og ha oppi noen pepperkorn.


3. Kok opp og fjern skummet som flyter opp til toppen med en skje.


4. Senk temperaturen og la den trekke i inntil 30 timer. Her er noen alternative måter den trekketiden kan foregå på:

Alternativ 1:

Har du en wonderbag, er det den sikreste og mest miljøvennlige måten. Da setter du kjelen i wonderbagen etter at den har blitt ordentlig varmet opp og lar den stå der i fred og ro.


Ta den ut igjen etter 10-12 timer, gi den et nytt oppkok og sett den inn igjen. Du trenger ikke være redd for brannfare og lukten i boligen vil bli mindre intens. Les mer om wonderbag her.


Alternativ 2:

Sett kjelen i stekeovnen på 100 grader og la den stå der. Slow cooker eller crock pot er også et bra alternativ. 


Det er også mulig å la den trekke på lav varme på komfyren, men det er vanskelig å holde en jevn temperatur og man kan ikke gå fra noe som står og putrer på ei plate. 


5. Etter 2-4 timer (når kjøttet faller fra beina) tar du ut hønene og plukker av alt kjøttet. Har du brukt hele høner blir det masse kjøtt, men også skrog har en del kjøttrester du kan plukke av. 


Når du er ferdig, legger du alle restene av skinn og bein opp i kjelen igjen og lar det trekke videre. Bruker du wonderbag, gir du den et oppkok igjen før du setter den tilbake. 

6. Når trekketiden er over, tar du ut beina og siler kraften. La den stå og avkjøle seg før du fryser ned eller setter i kjøleskapet. Bruk glassbeholder til å fryse ned. Norgesglass eller gamle kokosoljeglass er fine å bruke til dette. 



Det legger seg fett på toppen når kraften avkjøles. Det kan du velge å fjerne eller beholde. Jeg pleier å beholde den da den holder seg lenger med et fettlag på toppen, spesielt i kjøleskapet.


Noen ganger fjerner jeg noe av fettet før jeg bruker kraften i suppe eller gryte, rett og slett fordi den kan sette litt mye smak, spesielt hvis det er vilt- eller storfekraft. Ellers synes jeg det bare er fint å få med med fettet.


Hvordan vet du at kraften er full av gelatin? Jo, da ser den mer eller mindre sånn ut når den er avkjølt!

Hva skal du bruke all den kraften til?

Ikke noe er bedre enn å ha fryseboksen full av ferdige middager. Supper og gryter er perfekt å fryse ned. Så hvorfor ikke sette i gang et par suppekokeprosjekter når du først er i gang?


Mine suppefavoritter for tida er hønsesuppe med rotgrønnsaker og en spicy gulrot- og ingefærsuppe. Eller hva med en bolognaise?


Hvor får du tak i kraftbein?

Økologiske kyllinger finnes i de fleste velassorterte dagligvarebutikker. Og nå har også frosne økologiske høner funnet veien tilbake til mange butikker. 


Når det gjelder bein fra grassfødd storfe, er det tvilsomt om du finner det i vanlige dagligvarebutikker, men sjekk og spør hva de har. For grassfødd storfe er det ofte rett fra bonden eller økologiske landhandlere som gjelder. 


Skal du koke kraft på svin, kjøp frilandsgris. Lam har stort sett gått ute uansett, så det er ofte naturlig grassfødd.


Kraftbein fra vilt er veldig bra. Sjekk frysedisken i butikken eller en slakter eller kanskje kjenner du en jeger?


For alle typer - sjekk ut din lokale Reko-ring  eller en økologisk landhandel i nærheten. De har ofte bra utvalg. I Oslo har vi f.eks. Ekte Vare og Ur kraft + kolonial


Hvorfor så opptatt av økologisk og grassfødd? Dyra har gjerne gått ute mesteparten av livet og fått spise det de var ment å spise. Så kryss i boksen fra et dyrevelferdsperspektiv.


Fettsyrebalansen er bedre i kjøtt fra disse dyra og inneholder gjerne like mye omega 3 som fisk. Det er bra for vår helse. 

Hva er det i kraften som er så bra?

Kollagen har du sikkert hørt om? 


Kollagen utgjør mer enn 30% av det totale proteinet i kroppen. Det er viktig for fordøyelsen, huden, håret, øynene, hjernen, hjertet, skjelettet ledd og muskulatur. 


På hvilken måte?

  • Bidrar til bedre tarmhelse ved å støtte reparasjon av tarmslimhinnen og heling av lekk tarm
  • Gjør huden mer elastisk og bremser aldring av hud og utvikling av rynker
  • Bidrar til gjenoppbygging av benstruktur, brusk og ledd
  • Motvirker oksidering og degenerering av nevronene i hjernen
  • Fremmer muskelvekst og regenerering

Kroppen produserer kollagen selv, men produksjonen avtar med alderen.

Et kosthold med mye sukker og raffinerte karbohydrater, røyking, for lavt inntak av kollagen-formende aminosyrer og mangel på vitamin C og kobber er andre ting som påvirker kollagenproduksjonen. 

I tillegg vil overdreven soling og forurensning påvirke kollagenet. 

Hvorfor får vi ikke nok av kollagen-formende aminosyrer? Det er fordi det er mindre av disse aminosyrene (prolin, glysin og glutamin) i muskelkjøtt, som vi stort sett spiser mye av, og mer i de røffere kjøttstykkene med mye bindevev som krever lang koketid, og som vi spiser mindre av.

Når man koker kraft omdannes kollagenet til gelatin. Kokingen gjør det enklere å få i seg dette stoffet uten å måtte spise slintrer og gnage bein. 

Da er det bare å sette i gang med kraftkokingen. Lykke til!

Ønsker du hjelp til å legge om kostholdet?

Er du lei av å måtte finne ut alt selv og vil ha hjelp til å finne et optimalt kosthold som i tillegg vil ha en gunstig effekt på helsa?


Hos OptiKost får du personlig oppfølging og individuelt tilpasset veiledning via videomøte eller telefon.


Du får tilgang til et nettbasert kurs som gir deg den informasjonen du trenger underveis, samt konkrete oppgaver som vil ta deg i riktig retning i et tempo som passer deg og din hverdag.


Les mer og ta gjerne kontakt for en uforpliktende, gratis samtale for å finne ut om dette er noe for deg.


Følg OptiKost på Facebook

Få nyheter fra OptiKost:
Meld deg på nyhetsbrev

Send e-post til:
annegro@optikost.no

Anne Gro Holten

Jeg jobber som naturmedisinsk ernæringsterapeut i mitt eget selskap OptiKost. Jeg har selv spist meg til bedre helse. Det kan også du få til, og jeg hjelper deg gjerne med det!