Stabilt blodsukker

Hva er et optimalt kosthold og hvordan finner du ditt?

More...

Har du prøvd å finne ut av hva slags kosthold akkurat du trenger for å gi kropp og hjerne tipp topp forhold? 

Hvis svaret er ja, har du mest sannsynlig møtt på en del utfordringer og mange motstridende og forvirrende råd. Kanskje har du prøvd å spise noe som visstnok skal være kjempesunt, men du ble bare dårlig av det?

Det er ikke så rart. Vi er jo alle unike og trenger forskjellige ting. Hvorfor gjør vi det? Og hvordan skal du da klare å finne ut av hva som er et optimalt kosthold for deg? 

Hvorfor trenger du et annet optimalt kosthold enn samboeren din eller vennene dine?

Det er ganske mange faktorer som avgjør hvorfor du er som du er.

Du er summen av genene du fikk med deg fra foreldre og generasjonene før deg, hvordan moren din levde før og mens du lå i magen, hva du har spist og opplevd opp gjennom åra, hva slags sykdommer du har hatt og medisiner du har tatt, hvor du har oppholdt deg i verden, hvor stressa du er og hva slags holdning du har til livet. Blant annet...

Alt dette gjør at et optimalt kosthold for deg er annerledes enn andres.

Hva har det du spiser å gjøre med dette? 

To viktige ting: 

  • Næringsstoffene du trenger for at alle prosesser i kroppen skal fungere optimalt, kommer først og fremst fra det du spiser. Det er ganske mye forskjellig man skal ha i seg i løpet av en dag og ikke alt er like lett å få i seg kun via maten.
  • Du trenger kanskje mer av noe og mindre av noe annet, nettopp på grunn av den du er og det du har opplevd. Det finnes ikke én anbefalt daglig dose som gjelder for alle mennesker.
  • Å få alt du trenger gjennom maten er ikke alltid mulig. Noen ganger trengs tilskudd. Ekstra tilskudd ved behov er en del av et optimalt kosthold.
  • Fordøyelsessystemet ditt skal sørge for å bryte ned maten slik at næringsstoffene kan tas opp og fraktes dit de skal brukes, og det skal forhindre at du får i deg noe som du ikke har godt av.
  • Livet du har levd har formet fordøyelsessystemet slik at det er i større eller mindre grad i stand til å gjøre den jobben det er satt til.
  • Maten du spiser kan trigge immunreaksjoner og bakteriefloraen du har opparbeidet kan jobbe med deg eller mot deg. 

Hvordan fordøyelsen fungerer og om du får i deg den mengden næringsstoffer akkurat du trenger, er alfa og omega for god helse.


Når dette er på plass, har du funnet et optimalt kosthold for akkurat deg. 

Kjenner du andre som kan ha nytte av denne artikkelen? Del den gjerne!

Hvordan oppleves et optimalt kosthold?

I dag er det så vanlig å ha diverse plager at mange ikke vet hva det vil si å fungere optimalt.


Det er litt trist, for det er faktisk mulig for mange å få det sånn som dette:

  • Du har jevn og god energi hele dagen, du har ikke noe søtsug og du kan fint gå i 4-6 timer uten å tenke noe særlig på mat eller bli skrubbsulten. Blodsukkeret ditt holder seg stabilt.
  • Fordøyelsen fungerer som en drøm og håndterer stress, familieliv, jobb og reising uten å gi fra seg verken et knyst, servere sure oppstøt, blåse seg opp til dobbelt størrelse eller gi uønskede eller for få dobesøk.
  • Du merker at hjernen fungerer bra. Hukommelsen har nådd nye høyder og du klarer å fokusere på det du driver med. Ikke sovner du foran TV-en eller på bussen hjem heller. 
  • Kroppen finner sin optimale form og holder seg i den, uten å måtte trene seg halvt i hjel. Kanskje opplever du at stive ledd ikke er så stive lenger, eller at ryggsmertene ikke er fullt så intense. 
  • Du er stort sett glad og fornøyd og har et stabilt humør! Og har kanskje til og med fått mer tiltakslyst.
  • Du blir ikke slått i bakken av sesongens influensa hvert bidige år eller går forkjøla i månedsvis hver vinter. Du blir rett og slett litt mer motstandsdyktig mot bakterier, virus, stress og mas - og livet generelt!

Dette er noen av effektene du kan oppleve av å ha et optimalt kosthold.


Høres ikke det helt topp ut? Hvis du allerede har det sånn - klapp deg selv på skuldra og fortsett med det du gjør!

Introtilbud!

Nytt nettkurs for deg som vil ned i vekt

Om få uker lanserer OptiKost et helt nytt nettkurs med stor grad av personlig oppfølging for deg som vil ned i vekt og forbli der. Her får du mulighet til å sette deg på liste og få et godt introduksjonstilbud når kurset blir lansert. E-postadressen din vil ikke bli brukt til noe annet enn dette.

Er det lett å finne sitt optimale kosthold og gjøre de nødvendige endringene?

For noen kan svaret være ja, for andre nei. Som så mye annet kommer det an på utgangspunktet.


Du starter nederst i ei ukjent trapp og vet ikke helt hvor den ender. Noen trinn er mer ustabile og høyere enn andre.

Hvis du har kroniske plager, er veldig overvektig eller har hatt et fryktelig dårlig kosthold i lang tid, kan det være mye kroppen skal rette opp i av ubalanser før du opplever det som er beskrevet over.


Og det kan ta tid. Kanskje må du også prøve og feile noen ganger før du finner de riktige tingene å gjøre.  


Et annet spørsmål er om du klarer å endre vaner og holde på dem resten av livet. Det skjer ikke uten en viss innsats og det er ikke alltid like gøy. 

Forhåpentligvis vil du oppleve så mange positive endringer at du får lyst til å fortsette. Det blir enklere etter hvert!

Du kan også få hjelp til denne prosessen. Det kan være en god investering. Sjekk ut OptiKosts konsultasjonspakker og ta gjerne kontakt for en uforpliktende, gratis samtale for å finne ut om det er et opplegg som kan passe deg. 

Hvordan komme i gang?

  • Første steg er å bestemme seg for at dette er noe du skal gjøre.
  • Andre steg er å slutte å hente kostholdsråd fra tabloidavisene og ukebladene og skjønne at det ikke finnes noen quick fix.
  • Tredje steg er å finne ut om du har den kunnskapen du trenger for å komme dit du vil.

Hvis svaret på det siste er nei, kan du enten begynne å lese deg opp eller få hjelp av noen som klarer å finne ut hva du burde gjøre. 

Hva er galt med det "normale" norske kostholdet?

Det er det mange meninger om og dette er min. Selvsagt ikke noe jeg har kommet opp med helt av meg selv. Dette er godt beskrevet i litteratur og studier og erfart av veldig mange, inkludert meg selv. 

  • Det blir for mye raffinerte karbohydrater og prosessert sukker. Blodsukkeret sendes ut på en kontinuerlig heisatur som bidrar til å fremme sykdom, overvekt og kronisk inflammasjon.
  • Det blir ubalanse i fettsyresammensetningen. Spesielt kan det bli for mye omega-6 fra vegetabilske oljer i margarin og lettprodukter, noe som også bidrar til inflammasjon, knirkete ledd og hjernetåke.
  • Vi spiser for mye og er samtidig underernærte. Ferdigmat og halvfabrikata inneholder ikke nok av næringsstoffene som trengs. Bruk av sprøytemidler og et utarmet jordsmonn gir mindre vitaminer og mineraler i de grønnsakene vi faktisk spiser. 
  • Korn og melk er ikke nødvendigvis bra for alle. I hvert fall ikke i de mengdene vi blir anbefalt. 
  • Anbefalingene tar ikke hensyn til individuelle forskjeller og behov. 

Fundamentet for et optimalt kosthold

Poenget med denne artikkelen er å vise at vi trenger forskjellige ting. Men det er allikevel noen grunnprinsipper som gjelder og som kan brukes som utgangspunkt for endringen.


Hva du må gjøre for å følge disse prinsippene kan være noe helt annet enn det en annen må gjøre. Det er her individuelle forskjeller og behov kommer inn.


Grunnprinsippene for et optimalt kosthold:

  • Finn din toleransegrense for karbohydrater som gjør at blodsukkeret holdes stabilt og hindrer utvikling av kronisk inflammasjon. Kutt ut eller begrens prosessert sukker og raske karbohydrater.
  • Hvor mange gram pr. dag det betyr vil være individuelt. Noen vil tolerere mer enn andre og få vil ha behov for å følge noen ekstrem form for lavkarbo.
  • Sørg for du får i deg nok fett av forskjellig slag. Det går an å måle fettsyrebalanse i kroppen for å se hvordan du ligger an og jobbe med å balansere ut fra det.
  • Kropp og hjerne trenger en god balanse av fettsyrer som gjør godt for kroppen.
  • Hold deg unna det du ikke tåler og det som mage, kropp eller hjerne reagerer på. Man trenger ikke alltid få symptomer fra fordøyelsesproblemer når man spiser noe man ikke tåler.
  • Matintoleranse er linket til et vidt spenn av symptomer og plager, og korn og melk er to av de største synderne. Finn ut av det, jobb med å reparere fordøyelsen, og kanskje kan man da spise noe av det igjen innimellom. 
  • Ellers - spis kortreist, økologisk om mulig, bærekraftig, sesongbasert og variert og lag det meste selv. 

Velg næringsrikt og kortreist

Det er mye fokus på å spise mindre kjøtt nå om dagen, og for noen kan sikkert det være relevant. Men det er mye god næring i godt kjøtt og jeg anbefaler å spise kjøtt for å få i seg essensielle næringsstoffer som man kun får fra animalske kilder. 


Men i stedet for å dra til Sverige for å kjøpe billig kjøtt som du spiser kilovis av, hvorfor ikke kjøpe fra lokale bønder som driver økologisk og bærekraftig og hvor dyrene har fått lov til å være ute og har spist det de var ment å spise?


De finnes der ute, disse bøndene, og de trenger oss! Sjekk lokale Reko-ringer på facebook, økologiske landhandlerier eller ta en tur på Bondens marked hvis du har et i nærheten.


Siden man betaler mer for god kvalitet, vil det kanskje medføre at man spiser mindre. Vinn vinn! 

Er kosttilskudd en del av et optimalt kosthold?

De fleste får ikke det de trenger gjennom kostholdet. Hvorfor ikke? Et utarmet jordsmonn, bruk av sprøytemidler og husdyr som fores på korn, mais og soya er en årsak til at selve maten inneholder mindre næringsstoffer enn før og i en annen sammensetning som er mindre gunstig for oss.


Stress, miljøgifter og dårlig fordøyelse gjør at næringsstoffene enten ikke tas opp eller at de tappes i stor fart.


Dette betyr ikke at du ukritisk skal ta alle former for kosttilskudd som anbefales eller som det reklameres for.


For å finne ut av hva akkurat du trenger, kan du ta diverse tester eller få hjelp til å gjøre en symptomanalyse og vurdering av hva kostholdet ditt faktisk gir deg av næringsstoffer og om du får det du trenger. 


Vi lærer stadig mer om hvordan kroppen fungerer og rollen vitaminer og mineraler spiller i de forskjellige biokjemiske prosessene.


Det gjør at det er mulig å bruke tilskudd for å støtte ulike funksjoner som fungerer mer eller mindre optimalt. Noen trenger den støtten på lang sikt, andre igjen trenger en boost innimellom for å ta unna for ekstra stress eller påkjenninger.  


Hva du trenger, er ikke nødvendigvis så lett å finne ut av selv. Du kan lese deg til mye, men det kan være verdt pengene å få noen til å se på totalpakka når det gjelder kosthold, kosttilskudd og fordøyelse. 

Hvilke feller kan man gå i?

Du har gjort en del endringer og føler at du er på god vei. Du kjenner forskjeller både på kropp og hjerne!


Men så - pang - så får du et tilbakefall. Hva skjedde? Det er ikke alltid lett å finne ut av, men ikke fortvil. Du finner ut av det og henter deg inn igjen!


Etter hvert lærer man forhåpentligvis å unngå dem, men det viktigste er at når det skjer, ja, da er det bare å hente seg inn igjen og ikke gi opp.  


Her er noen typiske og ganske vanlig feller å gå i. Jeg har gått i varianter av disse selv, opptil flere ganger.


Du overdriver inntaket av en antatt sunn matvare

Selv ikke rå spinat er bra i for store mengder.  Resultatet kan bli smerter i ledd, ømme tenner og mange andre rare symptomer (søk på oksalater hvis du er spesielt interessert).


Jeg var også lykkelig den gangen jeg la over til glutenfritt kosthold og oppdaget at linser, bønner, kikerter og andre belgfrukter faktisk var veldig godt. Så godt at jeg spiste det flere ganger hver dag. Resultat: gikk krokbøyd med magesmerter i tre uker før jeg klarte å finne ut hva som var årsaken.  


For mye av noe bra er altså ikke nødvendigvis det beste!


Du tror at du er i mål og begynner å skeie ut litt for mye

Når kroppen begynner å komme i balanse og du føler deg i bedre form enn du har gjort på lenge, er det lett å glemme hvordan det var før.


"Det går sikkert bra med den kakebiten" eller "Jeg kan sikkert spise litt melkeprodukter nå som det har gått så lang tid og fordøyelsen virker bra" eller "Drikke prosecco hver dag på ferie, det går sikkert fint!".


Men det gjør kanskje ikke det, og plutselig er du satt to steg tilbake og sparker deg selv på leggen fordi du tok sjansen. Var det verdt det? 


Du lar være å lytte til kroppen

Det er rart hvor vanskelig det kan være å tolke signalene kroppen og hjernen sender. Den sier som regel fra hvis noe ikke er på stell.


Prøver du noe nytt, enten det er et tilskudd eller en ny matvare, start forsiktig og kjenn etter hva som skjer. Det er på den måten du kan finne ut av hva som er riktig for deg. 

Er du klar til å starte jakten på et optimalt kosthold?

Hvis du fremdeles henger med så langt ned i artikkelen - da tror jeg du er ganske klar.


Følg med på bloggen min eller lik facebook-siden for flere tips. 


Og hvis du ikke har lyst til å gjøre dette alene...

Ønsker du hjelp til å legge om kostholdet?

Er du lei av å måtte finne ut alt selv og vil ha hjelp til å finne et optimalt kosthold som i tillegg vil ha en gunstig effekt på helsa?


Hos OptiKost får du personlig oppfølging og individuelt tilpasset veiledning via videomøte eller telefon.


Du får tilgang til et nettbasert kurs som gir deg den informasjonen du trenger underveis, samt konkrete oppgaver som vil ta deg i riktig retning i et tempo som passer deg og din hverdag.


Les mer og ta gjerne kontakt for en uforpliktende, gratis samtale for å finne ut om dette er noe for deg.


Følg OptiKost på Facebook

Få nyheter fra OptiKost:
Meld deg på nyhetsbrev

Send e-post til:
annegro@optikost.no

Anne Gro Holten

Jeg jobber som naturmedisinsk ernæringsterapeut i mitt eget selskap OptiKost. Jeg har selv spist meg til bedre helse og stabil vekt. Det kan også du få til, og jeg hjelper deg gjerne med det!