Om

OptiKost

OptiKost holder til i Oslo og er stedet for deg som vil bruke mat som medisin og som ønsker å ta grep om egen helse.

Uansett om du deltar på kurs, kommer til konsultasjoner, leser artikler eller hører på foredrag, er målet at du skal sitte igjen med noe av dette:

  • Du kan litt mer om hva som skal til for å oppnå bedre helse enn du gjorde før du startet.
  • Kanskje ble du litt inspirert til å gjøre noen endringer. 
  • Du følte deg forhåpentligvis velkommen og ble tatt i mot på en bra måte.
  • check
    Det var underholdende og interessant - og kanskje litt annerledes og morsomt.
  • Du fikk lyst til å lære mer!

Ta grep om helsa!

Jeg heter Anne Gro Holten og det er jeg som driver OptiKost.

OptiKosts visjon er å hjelpe deg og flest mulig andre til å ta grep om egen helse. 

Da trenger du kunnskap nok til å forstå hva kropp og hjerne trenger for å fungere optimalt, og hjelp og støtte til å gjennomføre endringer, nå mål og sikre varige resultater. 

Jeg har selv vært gjennom en slik prosess og opplevd at det har bidratt til bedring av en rekke plager. Jeg brenner for at flere skal oppleve det samme, og det er det jeg ønsker å få til gjennom OptiKost.

Anne Gro Holten

Anne Gro Holten
Ernæringsterapeut

Utdannelse og kurs innen ernæring

Hvordan jeg spiste meg til bedre helse

Varig endring er ikke enkelt!

Det trenger ikke å være fullstendig uoverkommelig og det trenger absolutt ikke å bety slutten på all kos og moro, men det er essensielt for å oppnå de resultatene du vil ha.

Det viktigste OptiKost kan bidra med er kunnskap, bevisstgjøring, hjelp til å lage og støtte til å gjennomføre en plan. Jeg tror på å bruke forskjellige metoder og verktøy, ha det litt gøy på veien og sørge for å feire fremgang. 

  • Utholdenhet er et stikkord her. Dette er ikke en quick fix og man må kanskje prøve og feile litt og se etter nye årsaker og muligheter når det vi gjør ikke har den ønskede virkningen.
  • På samme måte er det viktig å huske at det ukjente etter hvert blir den nye normalen. Det tar tid å innføre nye vaner!
  • Du vil bli involvert fra første stund. Du må selv ta eierskap til egne mål, sørge for å tilegne deg nødvendig kunnskap og bidra til å lage en plan som lar seg gjennomføre.
  • check
    Det er viktig å forstå hvorfor man skal gjøre det ene eller det andre, om det er å ta et tilskudd eller unngå en spesiell matvare. Det er min jobb å gi deg den kunnskapen.

Tilsammen vil dette forhåpentligvis føre til en unik opplevelse som passer for deg, gjør det lettere å nå målene dine og skape varige endringer.

Hva slags kosthold anbefaler OptiKost?

Hva skal man spise?

Mange tror at det å spise sunt handler om å forsake alt som er godt og aldri skeie ut. Det kommer aldri til å fungere. Det må være godt og smakfullt og forholdsvis enkelt å få til, hvis ikke nytter det ikke å prøve å legge om kostholdet.

Variasjon er et nøkkelord og i tillegg er det viktig å spise næringstett og for å begrense utvikling av betennelse og sykdom. Det første steget for de aller fleste er å redusere inntaket av karbohydrater og øke inntaket av gode fettsyrer for å få en bedre sammensetning av næringsstoffer.

Jeg forholder meg ikke til én spesiell diett, men at hver og en skal finne sin optimale sammensetning. Dette er et utdrag av mine generelle anbefalinger, med forbehold at man må holde seg unna de matvarene man ikke tåler så godt.

Generelle kosthold​sråd

  • Et sunt kosthold består av kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, fete meieriprodukter, grønnsaker, nøtter, frø, frukt og bær i en sammensetning som passer for deg.​​​​
  • Velg rene kjøtt- og fiskeprodukter istedenfor bearbeidede.
  • Spis mye grønnsaker i alle variasjoner, noe rått og noe kokt/dampet, men alltid sammen med fett. Det er fordi fettløselige vitaminer og antioksidanter i grønnsakene er avhengig av fett for å bli tatt opp.
  • check
    Spis fett av god kvalitet som kaldpresset olivenolje, kokosfett og oljer med lavt omega-6-innhold, nøtter, frø, fet fisk og fete meieriprodukter.
  • Drikk vann – gjerne med bobler hvis det gjør det mer spennende.
  • Ikke tell kalorier, men fokuser heller på en god sammensetning som holder deg mett og fornøyd i 4-6 timer av gangen.
  • Velg mat av høy kvalitet. Gjerne økologisk, hvis det lar seg gjøre. Og når det gjelder kjøtt, finnes det etter hvert mange produsenter som satser på økologisk, frittgående og grassfødd. Det er det verdt å betale litt mer for og heller spise litt mindre av hver gang.
  • Unngå/begrens inntaket av sukker og raffinerte karbohydrater, kornprodukter, planteoljer med mye omega-6-fettsyrer og plantemargariner som fremmer betennelse.
  • Finn noen gode og sunne erstatninger for det du liker best. 

Ofte vil det være nødvendig å unngå visse matvarer i en periode inntil fordøyelsen fungerer og man ikke lenger reagerer. Noen matvarer som sukker, gluten og vanlige melkeprodukter er det mange som har godt av å redusere eller unngå på lang sikt. 

Følg OptiKost på facebook og LinkedIn

Hold deg oppdatert:
Meld deg på nyhetsbrev

Send e-post til:
annegro@optikost.no

Besøksadresse - tirsdager:
Skillebekk-klinikken,
Niels Juels gate 18,
Frogner, Oslo