God fordøyelse

Lekk tarm – årsaker, symptomer og behandling

More...

Lekk tarm er et begrep flere og flere har hørt om, men få vet hva egentlig er. Det høres ikke bra ut, det kan vi være enige om. Og det er det heller ikke!

Lekk tarm seiler opp som en sannsynlig, men omdiskutert årsak til at vi blir syke og er også nært relatert til irritabel tarm, kronisk inflammasjon og matintoleranser.

Hva er lekk tarm?

Lekk tarm (også kalt økt tarmpermeabilitet) betyr rett og slett at stoffer som ikke har noe i blodet vårt å gjøre, slippes gjennom tarmveggen og trigger en betennelsesreaksjon.

Dette kan være delvis ufordøyd mat, bakterier, virus og giftstoffer.

Tynntarmen er spesialdesignet for optimalt opptak av væske og næringsstoffer.

Veggene i tynntarmen består av folder som er dekket med små tarmtotter (villi) som igjen er dekket med 3-6000 enda mindre utstikkere som kalles mikrovilli.

Disse mikrovilliene er små hårlignende strukturer som absorberer næringsstoffer. 


En frisk tynntarm skal kun slippe gjennom ferdig fordøyde næringsstoffer fra maten vi spiser.

Ellers skal den være «tett», som vist på bildet. 

Det betyr at åpningene mellom tarmcellene er lukket for alt annet enn ferdig nedbrutte næringsstoffer.

Tynntarm med tette celleforbindelser


Når tarmen blir lekk, blir det unormalt store åpninger mellom tarmcellene. Dermed kan disse stoffene slippe inn i blodet og lage kaos.

Hvis det blir for mye bakterier, fremmede stoffer og giftstoffer i blodet, vil dette kunne påvirke kroppens avgiftningssystem og det kan føre til et overfølsomt immunsystem.

Lekk tarm

Årsaker til lekk tarm

Hvordan oppstår lekk tarm? Det er det ikke noe klart og entydig svar på, men det ser ut til å være et resultat av en eller flere ubalanser i tarmsystemet.

Problemer i fordøyelsen har en tendens til å balle på seg, slik at det kan bli en ond sirkel og et selvforsterkende problem.

Et ugunstig kosthold med mye ultraprosessert og næringsfattig mat har mange uheldige effekter, som overvekst av ugunstige bakterier og ernæringsmangler.

Hamburger

Proteiner i korn og pasteuriserte melkeprodukter er de stoffene i mat som oftest skader tarmen. Cøliaki, glutenintoleranse og melkeintoleranse er kjente tilstander som kan forårsake skade og betennelse i tarmen.

Gluten trigger også produksjon av zonulin, som er et protein som påvirker permeabiliteten i tarmen.

Kornnek


Ernæringsmangler kan oppstå på grunn av et ensidig og ugunstig kosthold eller ved dårlig fordøyelse og opptak.

Tarmslimhinnen trenger bl.a. sink, A-vitamin, aminosyren glutamin og en riktig balanse mellom omega-3 og -6 for å bevare sin integritet. Dette er næringsstoffer mange får i seg for lite av. 

Omega-3 fiskeolje

Miljøgifter, medisiner og alkohol kan skade tarmens integritet og bidra til eller forsterke problemer med lekk tarm. Antibiotika, sprøytemidler og betennelsesdempende medisiner er blant verstingene.

Kronisk stress påvirker fordøyelsen negativt og svekker immunsystemet slik at du etter hvert får mindre motstandskraft mot patogener og fremmede organismer. Dette kan igjen føre til betent og lekk tarm.

Stress påvirker magesyren


Dysbiose i tarmen betyr at det er en ubalanse mellom gunstige og ugunstige bakterier i tarmen.

Dette kan oppstå av forskjellige grunner, som antibiotikabruk og et ugunstig kosthold. En velfungerende og balansert mikrobiota er viktig for å bevare tarmens integritet.

Mikrobiota

Akutte eller kroniske tarminfeksjoner eller –betennelser kan også skade tarmslimhinnen og bidra til utvikling av lekk tarm.

Man trenger ikke å ha utviklet lekk tarm selv om man har opplevd eller utsatt seg selv for det som er beskrevet her.

Hvorvidt man får lekk tarm avhenger sannsynligvis også av graden av påvirkning, motstandskraft og genetisk disposisjon. 

Symptomer på lekk tarm

Hvordan vet man at tarmen er lekk?

Det er ikke bare bare å gå inn i tynntarmen og sjekke, men det er en rekke symptomer og plager som kan tilsi at det er dette som er problemet.

En av de viktigste indikasjonene på lekk tarm er at man opplever å reagere på flere typer matvarer. 

Er det en alvorlig tilstand av lekk tarm, kan man etter hvert reagere på alt mulig rart av matvarer og noen kan ende der at de ikke kan spise «noen ting» uten å reagere.

Det som skaper reaksjonen er at delvis fordøyde proteiner og fett slipper gjennom tarmslimhinnen og forårsaker en immunrespons.

Symptomene er mer diffuse enn ved en allergisk reaksjon og de kan oppstå en god stund etter at matvaren er spist.

Symptomene kan være et eller flere av disse:

  • Oppblåsthet, luftsmerter og mageknip1
  • Diaré og/eller forstoppelse
  • Hudproblemer
  • Smerter i muskler og ledd
  • Luftveisproblemer, f.eks. slimdannelse eller gjentagende luftveisinfeksjoner 
  • Hodepine og migrene
  • Angst, uro, svekket fokus og hukommelse
  • Stoffskifteproblemer
  • Vektproblemer

Siden symptomene kan komme alt fra timer til dager etter at man har inntatt matvaren, kan det være vanskelig å finne ut hva det er man reagerer på.

Mange setter heller ikke symptomene i sammenheng med det de spiser og går med disse plagene i flere år, kanskje hele livet.

Har du mange av plagene som er beskrevet i denne artikkelen og du har hatt dette en stund? Ta deg en tur til legen. Det kan være greit å få det sjekket ut.

Konsekvenser på lang sikt

Hvis det ikke gjøres noe for å reparere lekk tarm, kan konsekvensene på lang sikt være alvorlige.

Gjentagende immunreaksjoner av denne typen kan føre til kronisk betennelse som igjen kan bidra til utvikling av kroniske og autoimmune sykdommer.

Så forskjellige sykdommer som tarmbetennelser, IBS, leddgikt, eksem, psoriasis, depresjon, angst, migrene/hodepine, ME, samt autoimmune sykdommer som diabetes type 1, revmatoid artritt, ulcerøs kolitt, Crohns sykdom, MS er assosiert med lekk tarm.

Er vi tilbake til «all sykdom starter i tarmen?»

Behandling av lekk tarm

Heldigvis er det mulig å gjøre noe med en lekk tarm!

Første steg er å finne ut om det virkelig er lekk tarm du har, og om det eventuelt er andre problemer med fordøyelsen i tillegg.

Behandling for lekk tarm kan være omfattende og kan ta lang tid, så det er viktig at man vet hva man gjør og ikke famler i blinde.

Følgende steg er alltid en del av behandlingen av fordøyelsesrelaterte plager. Hva som må gjøres innen disse avhenger blant annet av hvor sterke plager og symptomer du har, hvor lenge du har hatt dem og ikke minst hva slags kosthold og livsstil du har. 

Noen vil måtte gjøre store endringer og mange tiltak, mens andre kan slippe unna med mindre endringer og justeringer.

Disse stegene må heller ikke gjøres i denne rekkefølgen. Det kan tilpasses den enkelte.

Den gode nyheten er at tarmceller fornyer seg hver 5-7 dag. Det betyr at man kan være heldig å merke bedring raskt når man gjør endringer.

6 steg til "tett" tarm

1.

Å legge om til et mer optimalt kosthold er relevant for alle fordøyelsesproblemer.


Det betyr å sørge for et stabilt blodsukker, redusere inntaket av sukker og karbohydrater og øke inntaket av gode fettsyrer.


Det kan være lurt å få inn noen ekstra næringsrike matvarer som f.eks. kraft i kostholdet.

2.

Neste oppgave er å identifisere og eliminere matvarer som trigger immunsystemet. Gluten og melk er ofte synderne, men det kan også være at man må holde seg unna flere matvarer i en periode.


En matintoleransetest kan være nyttig for å få en indikasjon på hva som bør elimineres. Det er også mulig å teste zonulin i serum. Overvekst av sopp eller parasitter og bakterier i tarmen bør også identifiseres og fjernes. 

3.

Det er diverse tiltak som kan gjøres for å støtte og reparere tarmen. Det finnes forskjellige typer tilskudd for å hjelpe fordøyelsen og for å reparere tarmslimhinnen.


Det kan også være aktuelt å sette i gang tiltak for å balansere bakteriefloraen i tarmen. 

4.

Etter noen uker på eliminasjonsdiett hvor man i tillegg har gjort tiltak for å støtte og reparere tarmen, er det tid for å finne ut av hvilke matvarer som eventuelt kan gjenintroduseres i kostholdet.


Målet må være å kunne spise så tilnærmet normalt som mulig, men det kan være at enkelte matvarer bør unngås eller begrenses kraftig for resten av livet. Uansett er det viktig å vite hva som trigger reaksjoner og hva som ikke gjør det. 

5.

For noen kan det være aktuelt å se på andre livsstils- og miljøfaktorer som kan ha betydning.


Kronisk stress, hard trening og fysisk belastning og høy eksponering for miljøgifter kan forsterke problemet med lekk tarm. 

6.

Etter hvert som du (forhåpentligvis) blir bedre, vil man gå inn i en slags vedlikeholdsfase. Da gjelder det å finne sine egne toleransegrenser. 


Hvilke tilskudd skal man fortsette å ta og hvilke kan man bruke ved behov. Hvilke matvarer bør du holde deg unna og hvilke tåler du litt av.


Det er ganske sannsynlig at tilbakefall vil skje, mest sannsynlig fordi du skeier ut eller blir litt overmodig fordi man har blitt bedre. Da er det viktig å ha noen innhentingsstrategier på plass, slik at du raskt kommer tilbake på riktig spor. 

For å oppnå varig bedring, er det viktig å forstå at dette ikke er noen enkeltstående kur og at du ikke kan gå tilbake til akkurat det samme kostholdet og livsstilen du hadde før.

Da vil det mest sannsynlig raskt gå feil vei igjen. Derfor er det så viktig å finne ut av hva du trenger å gjøre for å holde det i sjakk. 

Hva kan du gjøre selv

Det er mye du kan gjøre selv for å bli bedre. Det finnes informasjon tilgjengelig og det er fullt mulig å lese seg opp og sette i gang på egenhånd. Hvis du ikke har tid til å sette deg inn i alt selv, er det også mulig å få veiledning. 

Hvis du har spørsmål eller ønsker å snakke med meg om hva som er mulig å få til, send meg en e-post på annegro@optikost.no eller send en melding på facebook-siden til OptiKost

Vil du vite mer om OptiKosts behandlingsopplegg?

Hos OptiKost får du individuelt tilpasset veiledning via nettet eller på klinikken. Du får også tilgang til et nettbasert kurs som gir deg den informasjonen du trenger underveis.

Følg OptiKost på Facebook

Få nyheter fra OptiKost:
Meld deg på nyhetsbrev

Send e-post til:
annegro@optikost.no

Anne Gro Holten

Jeg jobber som naturmedisinsk ernæringsterapeut i mitt eget selskap OptiKost. Jeg har selv spist meg til bedre helse. Det kan også du få til, og jeg hjelper deg gjerne med det!