Smoothie - en skikkelig næringsbombe! 

More...

Det er næringsrikt! Det er lett å lage! Og det er nesten uendelige variasjoner. 

Hvorfor ikke innlemme smoothie i matrepertoaret?

Hvordan lage smoothie?

En smoothie kan smekkes full med mange gode og næringsrike ting som det ikke er så lett å få i seg ellers.


Her kommer min favoritt med forslag til alternativer og ting man kan booste den opp med hvis man vil. Også midt i blinken for de som ikke tåler melkeprodukter.

Til 1 porsjon:

  • Tre kvart fullt glass med frosne bær, f.eks skogsbær/blåbær og jordbær (bruk det samme glasset du skal drikke av for å få riktig mengde)
  • 2 ss. linfrø, sesamfrø, chiafrø eller andre frø du måtte like
  • 5-6 nøtter - paranøtter eller valnøtter (eller en annen favorittnøtt)
  • 1 egg - hvis du vil ha en ekstra mettende og mer proteinrik smoothie
  • 1 stor ss. kokosnøttolje extra virgin eller mct-olje
  • 1 ss. udo's choice olje eller annen linfrøolje (for omega-3)
  • Litt kanel
  • Et kvart glass vann
  • Mandel- eller kokosmelk - jeg bruker ofte en av kokos- og rismelkblandingene - hell i så det nesten dekker de andre ingrediensene. Må prøve seg frem for å få riktig mengde

Kjør alt i blenderen. Blir den for tykk, ta opp i mer væske.


Dette er grunnoppskriften og den kan varieres med nesten hva som helst, men prøv å unngå for mye frukt. Et halvt eple kan være nok til å få den litt søtere. Bruker du rismelk blir den også mye søtere.


For å få i litt ekstra næringsstoffer kan du ta i en halv ss bipollen for B-vitaminer (obs ved pollenallergi), litt Camu Camu-pulver for naturlig C-vitamin eller rå ingefær for en immunboost.


Er du ikke så glad i grønnsaker, kan det også gjemmes i en smoothie. Hva med en halv avocado, noen spinat- eller grønnkålblader eller en gulrot? 🍏🍊🍋🍒🍇🍓🍑🍐🥑🥝


Bruker du frosne bær, holder den seg en stund i vanlig flaske. Men den kan også lages i forkant, puttes i fryseboksen, og så f.eks. tas med på jobb til lunsj. Også veldig grei å ha med på tur.


For flere varianter kan du sjekke ut denne nettsiden!


Ønsker du hjelp til å legge om kostholdet?

Er du lei av å måtte finne ut alt selv og vil ha hjelp til å finne et optimalt kosthold som i tillegg vil ha en gunstig effekt på helsa?


Hos OptiKost får du personlig oppfølging og individuelt tilpasset veiledning via videomøte eller telefon.


Du får tilgang til et nettbasert kurs som gir deg den informasjonen du trenger underveis, samt konkrete oppgaver som vil ta deg i riktig retning i et tempo som passer deg og din hverdag.


Les mer og ta gjerne kontakt for en uforpliktende, gratis samtale for å finne ut om dette er noe for deg.


Følg OptiKost på Facebook

Få nyheter fra OptiKost:
Meld deg på nyhetsbrev

Send e-post til:
annegro@optikost.no

Anne Gro Holten

Jeg jobber som naturmedisinsk ernæringsterapeut i mitt eget selskap OptiKost. Jeg har selv spist meg til bedre helse. Det kan også du få til, og jeg hjelper deg gjerne med det!